המדריך המהיר | שמירה ואחסון היין

עד לפני כמה שנים רוב חובבי היין בישראל שמרו את בקבוקי היין שלהם בארון עץ או במקרר הביתי, אשר סיפק להם פתרון קל ומהיר לאחסון היין לפני פתיחתו בארוחה חגיגית או במפגש עם חברים. בעוד המגמה הזו עדיין קיימת בבתים רבים (במיוחד בחודשי הקיץ החמים), הרי שיותר ויותר אנשים, במיוחד אלה שנחשפים לעולם היין, מצטיידים כיום במקרר יין ייעודי לשמירה על בקבוקי היין שלהם.

ככל שתרבות היין בישראל הולכת ומתפתחת, יותר ויותר אנשים מבינים כי התנאים שמספק מקרר רגיל לא תואמים את הצרכים של בקבוקי היין ועלולים להסב להם נזק, במיוחד כשמדובר בבקבוקי יין איכותיים, וכאלו שאנו מבקשים לשמר לתקופה ארוכה יותר. ההכרה הזו, לצד הנגישות ההולכת וגדלה למקררי יין איכותיים ובמחירים אטרקטיביים, הביאה רבים להצטייד במקרר יין ביתי "שיעשה את העבודה".

ובכן, מהם התנאים האידיאליים עבור בקבוקי היין?

  • טמפרטורה קרה (אבל לא קרה מדי) – הטמפרטורה האידיאלית עבור שימור היין  נעה בין 10 ל-16 מעלות צלזיוס. הטמפרטורה הזו שומרת על איכות היין, מאיטה את תהליך ההתחמצנות (גם אחרי פתיחתו), ולמעשה מאפשרת את התבגרותו בצורה הטבעית ביותר.
  • טמפרטורה יציבה – תנודות בטמפרטורה עלולות לפגוע באיכות היין, שכן הן גורמות ליין להתרחב ולהתכווץ, מה שיכול לפגוע בפקק, לגרום לייבושו ובעקבות כך גם ביכולתו למנוע מגע עם החמצן.
  • אור מוגבל – קרני UV עלולות לבגר את היין בטרם עת, ולכן רוב יצרני היין בוחרים בבקבוקי זכוכית כהים, אשר מגנים עליו מפני האור, וגם מקררי היין מצוידים בדלתות אשר חוסמות את קרני ה-UV.
  • לחות – אוויר יבש עלול לייבש את הפקק ולגרום לחמצון היין, בעוד אוויר לח מדי עלול ליצור עובש. תנאי הלחות האידיאלים נעים בין 50-80%.
  • אחסון בשכיבה – יש לאחסן את בקבוק היין על צידו על מנת להבטיח שהנוזל ישמור על לחות הפקק. האחסון בשכיבה הוא גם יעיל יותר מבחינת ניצול מקסימלי של שטח האחסון.
  • מניעת ויברציות – כעיקרון ויברציות באזור האחסון עלולות לגרום לתגובות כימיות אשר עלולות להאיץ יתר על המידה את תהליך ההבשלה של היין. לכן, חשוב להקפיד לאחסן את היין בסביבה שקטה ונטולת רעידות ולהימנע ככל שניתן מלהעביר בקבוקים ממקום למקום.

התנאים הבסיסיים הללו הם המפתח לשמירה על איכות היין שלנו, לטווח קצר וארוך. ככל שהיין איכותי יותר, ההקפדה על התנאים הללו באופן טבעי חשובה יותר. ובעוד מקרר המטבח הרגיל יכול לעיתים להיראות כפתרון זמני, קל וזול לאחסון בקבוקי היין, התנאים שהוא מספק עלולים לפגוע באיכות היין ובסופו של דבר, לעלות לנו ביוקר.

ובכן, מה ההבדלים בין המקרר הביתי שלנו למקרר יין ייעודי?

  • תנאי טמפרטורה – רמת הקור במקרר הביתי הרגיל נעה בין 0 ל-4 מעלות צלזיוס, מה שמתאים לשמירה על מוצרי מזון ועל סוגי משקאות שונים – אבל לא על יין. כאמור, הטמפרטורה האידיאלית לשמירת יין (אותה מספקים מקררי היין) עומדת על כ-10-16 מעלות, ולכן מקררי היין תורמים להתיישנותו האיטית, הדרגתית והטבעית של היין. כמו כן, טווח הטמפרטורות הקיים במקרר יין מאפשר גם לשמור את היין בטווח הטמפרטורות המקובל להגשה: 5-12 מעלות ליין לבן ו 15-18 מעלות ליין אדום.
  • ויברציות – המקרר הביתי בד"כ זוכה ל"ביקורים" רבים במהלך היום, מה שמביא לפתיחה וסגירה תכופה של הדלת ובעקבות כך, לוויברציות אשר עלולות לפגוע ביין. בנוסף, המקרר המשפחתי עובד על מדחס שבד"כ גורם לוויברציות, בניגוד למקררי היין מבוססי המדחס להם יש מנגנון פנימי המגן מפני אותן תנודות (בנוסף, יש את מקררי היין התרמו-אלקטריים השקטים עוד יותר).
  • ריחות – למזון הביתי המאוחסן במקרר יש ריחות שונים אשר יכולים לחדור אל תוך היין ולפגוע בארומה ובטעם שלו.
  • לחות – המקרר הביתי הסטנדרטי מתוכנת לקרר בצורה מהירה ולהוריד את רמת הלחות, מה שבסופו של דבר עלול להוביל לפגיעה בפקק השעם. לעומתו, מקרר היין שומר על רמת לחות גבוהה יחסית הנחוצה עבור היין, ומוריד את הטמפרטורה בצורה הדרגתית הרבה יותר.
  • מרחב פנימי – בניגוד למקרר הסטנדרטי, בו אפשרויות אחסון היין הן מוגבלות, המרחב הפנימי של מקרר היין מתוכנן לאחסון בקבוקי יין בצורה אופטימלית. הבקבוקים מאוחסנים בשכיבה, במקרים רבים על גבי מדפי עץ נשלפים אשר מאפשרים גישה נוחה לכל אוסף הבקבוקים.

בנוסף לתנאי השמירה על היין, כדאי לקחת בחשבון יתרונות נוספים, יותר פרקטיים, של מקררי היין. למשל, המגוון הרחב הקיים היום בשוק מקררי היין מאפשר לצרכן לבחור את זה שמתאים לצרכיו האישיים מבחינת גודל וקיבולת, מבחינת עיצוב (מקררי היין הם אסתטיים במיוחד, עם דלתות מזכוכית, מדפי עץ ותאורת לד, וניתן להתאימם למקום בו הם יוצבו).

כל אלה הופכים את מקרר היין לאופציה פופולרית בקרב חובבי היין, שמודעים יותר ויותר לצרכים הספציפיים של אוסף בקבוקי היין שלהם, ומבקשים לתת להם את התנאים להם הם ראויים.

MORE FROM THE BLOG

ישנם סגנונות רבים ושונים של יין, ובתוך כל סוג, ישנם מאות זני יין. חלק מהיינות עשויים עם ענב אחד בלבד, בעוד שבאחרים יש תערובת של כמה. עם זאת, אם אתה רוצה להבין יותר על היינות האדומים הטעימים שאתה שותה, תרצה להסתכל מה מרכיב את היין. להלן  כמה מזני ענבי היין האדום הפופולריים ביותר.
אי אפשר להחזיק בלוג יין בלי להזכיר את היינות הנפלאים מארץ המגף. איטליה, אחת מיצרניות היין הגדולות והחשובות בעולם, התברכה במגוון עשיר של זני ענבים ייחודיים, באזורי יין מרתקים, ביקבים משפחתיים קטנים לצד יצרני ענק.
עד לפני כמה שנים רוב חובבי היין בישראל שמרו את בקבוקי היין שלהם בארון עץ או במקרר הביתי, אשר סיפק להם פתרון קל ומהיר לאחסון היין לפני פתיחתו בארוחה חגיגית או במפגש עם חברים. בעוד המגמה הזו עדיין קיימת בבתים רבים (במיוחד בחודשי הקיץ החמים), הרי שיותר ויותר אנשים, במיוחד אלה שנחשפים לעולם היין, מצטיידים כיום במקרר יין ייעודי לשמירה על בקבוקי היין שלהם.