דרום אפריקה שלי | מסע בין יקבים

→ חזרה לבלוג

חזרתי לדרום אפריקה אחרי 40 שנה בדיוק…

הביקור הראשון שלי היה שם בגיל 10 חודשים (-: טיול עם ההורים, זוג צעיר וסקרן שהגיע לבקר את המשפחה שלנו שגרה שם.

40 שנה של סיפורים והמון ציפייה, גרמו לי לארוז את הדברים מיד אחרי חג הפסח וסוף סוף לנסוע לשם, תאמינו לי היה שווה לחכות.

המסע התחיל לאחר התייעצות עם החבר והצלם דיויד סילברמן, יחד בנינו את הטיול, לפרטי פרטים, ובצענו הזמנות לביקור במסעדות, וביקבים שהכיר להמליץ.

אתם יודעים, הדרך הטובה ביותר להכיר אזור יין היא פשוט לנסוע ולחרוש אותו –> נחתנו בקייפטאון והמשכנו משם לאזורי היין של סטלנבוש ופראנצ'הוק.

סקרן אותי להבין את המדינה הזאת לעומק- במשך שנים רבות היבואנים שניסו להביא יין מדרום אפריקה לא נחלו הצלחה כבירה, היינות שהגיעו לארץ היו מסדרות נמוכות, במחירים זולים והצרכן שנתן הזדמנות קיבל יין צעיר, ג'נרי ולא מרתק מדי.

ברור שזה לא מה שמדינת היין הזאת יכולה לעשות. רציתי להבין מה הסוד של דרום אפריקה, מהם היינות הטובים עליהם מדברים כל אלו שחוזרים משם כל כך מאוהבים.

אז בואו נבין רגע על מה מדובר? מי את דרום אפריקה!

לתעשיית היין העשירה והמרתקת של דרום אפריקה יש היסטוריה ארוכה בת 350 שנים. כבר במאה ה-17 החלו לייצר שם יין, באזור קייפטאון, היו אלו הימאים ההולנדים שרצו לצרוך יין כדי להרגיע צימאונם.

המצב הפוליטי בדרום אפריקה והאפרטהייד ששלטו שם משנת 1948 ועד לשנת 1994 גרמו לאמברגו בינלאומי ושוק היינות היה בעיקר לצריכה מקומית. בשנים האחרונות המצב השתנה והמדינה מעוררת הרבה עניין ביצירה שלה. פתיחת השוק ועבודת הסברה ושיווק הביאה את יינות דרום אפריקה לחנויות היין והמסעדות המובילות בכל העולם.

כיום דרום אפריקה היא יצרנית היין התשיעית בגודלה בעולם ויצואנית היין השישית בגודלה בעולם, *בכמות.

בדרום אפריקה כ- 60 אזורי יין. אזורי היין מתמקדים בדרום המדינה ומאופיינים בהרים מרהיבים העוטפים את הכרמים ובאקלים משתנה ונוח עם רוח חמימה ונעימה. הבולטים והחשובים בהם נמצאים ב-

Stellenbosch
Franschhoek
Constantia
Olifants River
Swartland
Worcester
Wellington

עשיית היין הינה מוקפדת, ללא פשרות עם ביטוי ייחודי, ממש כמו האופי והסגנון שלהם בתרבות האירוח, במסעדות ובביקור ביקבים.

זני הענבים האדומים העיקריים בדרום אפריקה הם-

לא רק אבל הרבה פינוטאג' (זן שובב שנולד מהכלאה של פינו נואר וסנסו – המכונה באפריקה – הרמיטאז), וגם קברנה סוביניון, סירה, סינסאו, מרלו, קברנה פרנק, גרנאש, קריניאן וזינפנדל.

הזנים הלבנים החשובים בדרום אפריקה הם: שנין בלאן ( מהווה כ- 18% מכלל שטחי הכרמים במדינה) שרדונה, סוביניון בלאן, ריזלינג, גוורצטרמינר ומוסקט.

רוב היקבים משתרעים על פני חוות יין ענקיות חלקם צנועות מאוד וחלקם מפוארות ועטורות יצירות אומנות בקנה מידה מוזיאוני ממש.

אבל ביננו, אנשי היין של דרום אפריקה הם ההצגה האמיתית: כל המארחים איתם נפגשנו היו מקצועיים, מסורים לעשייה, נחמדים בצורה בלתי רגילה, ומלאי תשוקה ליין.

לכל יקב יש סיפור מרתק: חלקם בבעלות משפחתית, חלקם נולדו מתוך השקעה כלכלית, ובחלקם אף ניתן למצוא נמרים ואריות (בכלובים אל דאגה)…

שמות היקבים בהם ביקרנו:

*יש לתאם ביקור מראש באתרי היקבים -לינק על שם היקב ואתם שם.

אזור סטלנבוש:

יקב קליין קונסנטציה– יקב ותיק ומוכר בעולם כבר מהמאה ה-17. יצרן על של יינות סוביניון בלאן וקינוח, מסעדות מישלן עם 3 כוכבים מוזגות את יינותיו.

יקב ספייר– אחד היקבים הוותיקים עם היסטוריה של מעל 300 שנה. מיובא לארץ על ידי האחים שקד. מרכז מבקרים מרשים ומלון מפואר במחיר נגיש.

יקב טוקארה– מהמפוארים והטובים ביותר. נסו את המסעדה שלו לארוחות בוקר ואל תשכחו לטעום את שמן הזית המופק בחווה.

יקב דלייאר– בנוסף להיותו יקב מעולה הוא גם יהולמן ידוע עם רשת חנויות תכשיטים בכל העולם. ביקב ספא ו- 2 מסעדות נפלאות לנוף מרהיב.

יקב בו קונסנטציה– ייננית צעירה ופורצת גבולות משלבת עולם חדש עם עולם ישן. מומלץ!

יקב בבילונסטורן -מגדל בבל- חווה אדירה, ביקב חנוית מזכרות,מעדניות ושטחי ענק של גידולים חקלאיים, כמו כן תוכלו למצוא שם מסעדות גורמה ובית מלון מפואר.

אזור פראנצ'הוק-

יקב דה מורגינזון–  התגלית של הטיול. נכנס לרשימת 20 היינות הטובים ביותר במדינה עם יין בשם מאסטרו. כן, יינות היקב כולם בהשראת מוסיקה קלאסית.

יקב ג'ורדן– מרכז מבקרים מרשים עם מסעדה מצוינת. שתינו שם את יין הדגל סופיה מול אגם רחב ידיים.

יקב קולמנט– יצרן מבעבעים בסגנון צרפתי/ קאפ קלאסיק, שעושה את זה בשיטה המסורתית, יין במחיר מצויין שזוכה בפרסים רבים.

אזור קייפטאוון-

יקב קייפ פוינט ויניירדס – נמצא סמוך לקייפטאון, יצרן יינות לבנים משובח. טעמנו שם יינות לבנים טובים לצד סושי- חויה נהדרת.

___

"דרום אפריקה נמצאת בצומת דרכים בין העולם הישן לחדש".

מספיקה לגימה 1 כדי להבין שיין שם זה סיפור רציני, 2 לגימות כדי להתרשם מעשייה טובה וקפדנית  ו- 3 לגימות כדי ממש להתאהב.

___

ואם כל זה לא מספיק לכם אז בואו נדבר על מחירי היינות בחנויות היין שם – יין איכותי בדרום אפריקה יעלה בסביבות 150 ראנד דרום אפריקאי שהם בערך 30 שקלים חדשים!

יין טוב מאוד לא יעבור את ה-300 ראנד ויינות הדגל האגדתיים ועטורי המדליות נמכרים בחנויות מתמחות באזור ה-750 שהם 150 שח בלבד!!! מחירי הייבוא והמיסים מביאים את יינות אלו למחירים אחרים לגמרי עד שהיין מגיע לישראל.

שלא נתבלבל, אלו יינות הנכנסים לרשימת היינות הטובים בעולם. ומנצחים לעיתים קרובות יינות שמחירם פי 5.

אזור היין של סטלנבוש ופראנצ'הוק, בו טיילנו, הוא מהיפים שבקרתי בהם בעולם. הרים גבוהים העוטפים את רצועת הכרמים ולמרגלותיהם שזורים כרמים ועצי הזית בצבעים של ירוק ולבנדר סגול. האדמות, באזור ההרים ברובן גרניט, וחול וסחף באזורי העמק ובקרבת הנהרות.

היינות מוקפדים, נקיים, מורכבים וטעימים ביותר. תקופת הבציר הפוכה מאצלנו והינה בין תחילת ינואר ועד אפריל.

אני מאמין ומקווה, שבשנים הקרובות, דרום אפריקה הולכת להדביק את הקצב ולהתמקם טוב בטופ רשימת מדינות היין הטובות בעולם.

לכבוד החגיגה הכנתי לכם מארז דרום אפריקה מוקפד ובו שישה יינות נבחרים – אותו תוכל לרכוש במחיר מיוחד לחברי מועדון רשומים באתר.

ולמי שממש לא יכול להתאפק:

אוהבי יין שימו לב! בתאריך 09.06 | יום חמישי | בשעה 20:00 | נקיים טעימת דרום אפריקה מיוחדת במינה עם יינות נבחרים-  סטודיו WINECASE | הזית 16 כפר מל"ל | להרשמה – 0546700992. או במייל.

מחיר הסדנא- 180 ש"ח למשתתף. טועמים סה"כ 8 יינות + כיבוד+ זיכוי 50 ש"ח לרכישת מארז דרום-אפריקה.

טעימה נדירה לכל מי שסקרן ואוהב יין וטרם נחשף לסודה של דרום אפריקה. מספר המקומות מוגבל. ההרשמה נפתחה!

תודה ענקית ל-

גרי פרנקו – אבא שלי ושותף למסע.

לדיויד סילברמן – על ההמלצות הכי שוות שיש.

ולכל מי שסייע למסע המופלא הזה להיות פשוט מושלם.

רוצים לדעת וללמוד עוד על דרום אפריקה? כנסו ללינק.

MORE FROM THE BLOG

אי אפשר להחזיק בלוג יין בלי להזכיר את היינות הנפלאים מארץ המגף. איטליה, אחת מיצרניות היין הגדולות והחשובות בעולם, התברכה במגוון עשיר של זני ענבים ייחודיים, באזורי יין מרתקים, ביקבים משפחתיים קטנים לצד יצרני ענק.
כוסות יין מסוימות מתפקדות טוב יותר מאחרות (למעשה יש מדע שמגבה זאת). עם זאת, מהן כוסות היין הטובות ביותר עבורך? שימוש נכון בכוס היין הנכונה משפר את טעם היין. והם גם לא יעלו לך הון תועפות.יש עדות מדעית התומכת בחשיבות של צורת זכוכית.
ישנם סגנונות רבים ושונים של יין, ובתוך כל סוג, ישנם מאות זני יין. חלק מהיינות עשויים עם ענב אחד בלבד, בעוד שבאחרים יש תערובת של כמה. עם זאת, אם אתה רוצה להבין יותר על היינות האדומים הטעימים שאתה שותה, תרצה להסתכל מה מרכיב את היין. להלן  כמה מזני ענבי היין האדום הפופולריים ביותר.